Tilbage

Det er ikke bare et website….

Når I skal til at lave nyt website, så vil det altid være en stor investering – både i forhold til økonomi, men især også på ressourcedelen. Derfor kan du ligeså godt gøre det korrekt fra start.

Gør du det, så kan jeg garantere, at processen bliver nemmere og I kommer til at få langt bedre resultater. 

 

1. Fundamentet

Den største fejl jeg ser er, at man ikke laver sit forarbejde godt nok. En typisk proces i mange virksomheder er, at marketingschefen eller direktøren får ideen om, at nu skal der laves nyt website. De tager fat i deres grafiker eller bureau, og beder dem om at lave et udkast til et nyt website – og så er processen i gang.

 

Når vi hos youneed:us, skal lave et nyt website, så starter vi altid med en workshop hos kunden, hvor vi kommer rundt om:

 

HVEM – er jeres kunder? (kendetegn, adfærd, holdninger, værdier, passions, pains)

HVAD – vil de have? (ikke hvilke budskaber virksomheden godt vil ud med, men hvad brugerne kommer efter – på forskellige devices)

HVORFOR – skal de vælge jer? (funktionelle og emotionelle behov)

 

Til denne workshop, vil vi gerne have ansatte med fra flere afdelinger i virksomheden, så det ikke kun er marketingfolk. Ovenstående proces styrer Rikke og Peter, men som grafiker er jeg altid med, da det er afgørende for, at jeg kan skabe det bedste resultat.

 

2: Informationsarkitektur (IA)

Når vi har fundamentet på plads, laver vi selve IA´en sammen. Dvs. vi håndtegner flow for hele websitet, taktiske elementer, funktioner, etc. Der er mange fordele ved at lave en IA. Først og fremmest så giver det et godt overblik, og vi sikrer alt er tænkt igennem. Det er også en god måde at afstemme indhold med kunden, og dermed minimere korrekturgange – til fordel for alle parter.

 

3: Væk med responsive-hypen

Et af de største buzzword i den digitale verden lige nu er, at alle skal have et responsive website.

 

Hvad er et responsive website?

 

Den korte version er, at man laver et website, der tilpasser sig det device brugeren sidder på (desktop, tablet, mobil). Jeg ser, at rigtig mange fejler, da de bruger en standardformel på responsive, der ender med at brugerne får en lang toiletrulle på mobilen, hvor de kan scrolle i al uendelighed.

 

Et responsive website handler ikke om, at tilpasse til det device som brugerne sidder på, men den adfærd de har på det device. Eks: hvis jeg går ind på Kino.dk via desktop, så er det ikke nødvendigvis fordi jeg skal i biffen, men måske bare se trailer til en ny film. Går jeg ind via min mobil, så er sandsynligheden for at jeg skal i biffen meget større – så den adfærd skal afspejles i design og flow. Når man kommer ind på kino.dk´s app, så er flow tilpasset adfærd på mobilen (Du kan se billedet nederst på siden).

 

 

Det har stor betydning for konvertering på de enkelte devices, at man tænker i adfærd. 

 

4: Taktiske del

Den taktiske del af et website er selvfølgelig afgørende. I sidste ende handler det om resultater.

 

De to primære mål vi ofte arbejder med er:

 

Hvordan konvertere vi bedst mulig til salg/kontakt?

 

Hvordan konvertere vi bedst mulig til en digital krog? (fan på Facebook, tilmeld nyhedsbrev, Twitter, etc)

 

Når vi taler digitale medier, så er det de små detaljer, som er afgørende for dine konverteringsrater. Et par eksempler: Drop de lange tekster, brug video og billeder. Farve og tekst på call-to-action har stor betydning. Vil du have folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller blive fan på Facebook, så kræver det mere end bare et ikon. Giv en årsag til HVORFOR de skal vælge det Kan man betale med MobilePay i din webshop, så skal det stå på forsiden – det kan sagtens få 5% flere til at smutte i din webshop. Det er blot nogen af de små ting, som skal tænkes ind. 

 

5: SEO/Google Analytics

Du ved det godt. Det er på Google vi søger. Og det er afgørende at du dukker op på side 1 og gerne blandt de fem første søgeresultater. Derfor skal dit website også optimeres til SEO. De fleste tror at den løses ved at skrive en masse tekster. Det gør det langt fra, der er rigtig mange ting der skal tænkes ind. Det vil jeg ikke skrive en masse om her, men hvis du skal have lavet nyt website så sørg for, at I har SEO eksperter koblet på.

 

Det samme med Google Analytics (GA). Det er et must, og det skal også sættes korrekt op. Langt de fleste virksomheder, har fået sat standard GA på deres site og så bruger de det ikke. I stedet fokuserer de mere på at trække trafik til websitet, men ikke på hvor optimalt det konvertere.

 

GA er et værktøj der skal sættes op, så du nemt og hurtigt, kan få et overblik over, hvad der virker og hvad der ikke virker på dit website – og du skal følge det hele tiden.

 

Så det er ikke bare at lave et website….og nu fik du mine fem på, hvordan du får succes med jeres nye website. Har du lyst til at høre mere, så er du velkommen til at kontakte youneed:us.

Her giver jeg fem bud på, hvordan I får et website, der sikrer de bedste konverteringer